Om klubben

Klicka dig runt på hemsidan så får du reda på vad som händer just nu i vår klubb som har cirka 60 medlemmar. Medlemsavgiften är bara 100 kr/år. Vi ger sedan 33 år tillbaka ut en fotoalmanacka med äldre bilder från Åmål och den är grunden för vår goda ekonomi.

Under året har vi tio fototräffar i Hemvärnsgården med ett varierande innehåll t.ex. bildbedömning, fotoföredrag, ljud- och bildspel eller teknisk afton. I vårt medlemsblad Visirskivan som kommer ut tre gånger om året kan man läsa om kommande aktiviteter, kåserier och om medlemmars framgångar i fototävlingar.

Klubben har arrangerat många egna fotoutställningar i Åmåls Konsthall och vid tre tillfällen i Tyskland, den senaste under år 2016. Medlemmar har aktivt medverkat i utställningar som till exempel på Dalslands Konstmuseum och i Åmål på Åmåls Fotofest. Till utställningsbilderna säljer vi till självkostnadspris passepartouter och i vår klubblokal har vi utrustning för montage av bilderna.

Klubbens medlemmar deltager i egna och andras fototävlingar och ställer även upp som jury. Två gånger har klubben stått som värd för RIFO som är Riksförbundet för Svensk Fotografi årliga riksfotoutställning som lockar deltagare från hela Sverige.

Dessutom brukar vi göra fotoutflykter som till exempel med passagerarbåten som utgick från Vingens hamn. En mycket fin tur  bland öarna i Vänerns skärgård där kamerans minneskort fylldes på.

ÅMÅLS FOTOKLUBB

LJUSFESTEN 2019